Metastudier for vellykket markedsstrategi i byggenæringen 2024
Metastudier fra 2011-2023 viser vellykkede markedsstrategier, som gir betydelig økning i resultat, fra Journal of Strategic Marketing, Harward Business Review, HubSpot, LinkedIN og Nordic Architect Panel.
I perioder med stor usikkerhet står ledere innen byggenæringen, som opererer i en kompleks verdikjede, overfor utfordringen med å identifisere de mest kostnadseffektive strategiene i lys av de nye mulighetene som oppstår.
Markedsføring er investering
De fleste selskaper reduserer kostnadene i nedgangstider, spesielt innen markedsføringsområdet som kan være enklere å kutte (særlig i forhold til lønnskostnader). Selskaper som har kommet sterkest tilbake fra tidligere nedgangstider, kuttet vanligvis ikke markedsføringsbudsjettet, og i mange tilfeller økte de det faktisk.
Selskap som har lykkes med markedsstrategien betrakter markedsføring som investering i stedet for en utgift. Men de endrer hva de brukte markedsbudsjettet på og når, for å tilpasse seg den nye konteksten de opererte i.
Metastudier: Betydelig økning i resultater med målrettet markedsføring
En metatudie av O’Malley et.al publisert i Taylor & Frances dokumenterer den betydelige effekten på salgsresultatene ved økt markedsføringsinnsats, spesielt i nedgangsperioder.
Harvard Business Review rapporterer betydelig bedre resultater i selskaper som opprettholdt eller økte sitt markedsføringsbudsjett og tilpasset seg nye strategier i tidligere resesjoner.
I en omfattende undersøkelse i Hubspot blant 1000 markedsføringseksperter i 2023 prioriterer nesten 90% av dem nisje portaler, optimalisering av nettsøk (SEO), native annonser og samfunnsansvar som viktige strategiske områder.
Nettsøk strategi
Undersøkelser indikerer en økende tendens der nettsøk nå er en primær kilde til informasjon for rådgivere i byggebransjen. I denne sammenheng er målrettet markedsføring en strategisk og kostnadseffektiv tilnærming for å øke salget av byggevarer.
For å effektivt nå rådgiverne gjennom målrettet nettsøk, er det nødvendig med relevant og høykvalitetsinnhold skreddersydd for målgruppen, samt en grundig teknisk kompetanse innen SEO.
En stor undersøkelse blant 585 arkitekter og designere i 83 land som ble utført i 2020 bekrefter at nettsøk er primærkilde til informasjon. Rådgivere besøker sjelden messer fordi de må fakturere all tid på prosjekter.
Grønn kompetanse
I takt med at bærekraftstiltakene beveger seg fra «hvorfor» til «hvordan,» påvirket av EU-taksonomien og pålagte krav, søker flere bærekraftige løsninger for å møte disse kravene. Likevel er det en utfordring for mange inkludert journalister å identifisere og kommunisere riktig om bærekraft.
Byarkitekt i Stavanger hevder mangel på kunnskap hindrer bærekraftige bygg.
Respons analyse sin markedsundersøkelse for Svanemerket i desember 2024 viser at kommuner i Norge mangler kompetanse til nye miljøkrav.
Kilder
Metastudie O’Malley et al. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/0965254X.2011.581386?scroll=top&needAccess=true
Harvard Business Review: Don’t Cut Your Marketing Budget in a Recession
Marketing Trend 2024: https://blog.hubspot.com/marketing/marketing-trends#:~:text=The%20Marketing%20Trends%20of%202023%20%5BHighlights%5D%201%201.,and%20sales%20teams%20will%20win.%20…%20Flere%20elementer
Report: How Do Architects and Industry Professionals Specify Materials and Products? https://www.archdaily.com/950132/report-how-do-architects-and-industry-professionals-specify-materials-and-products
Byarkitekt Stavanger Mangel på kunnskap hindrer bærekraftige bygg, hevder byarkitekt.
Svanemerket undersøkelse Miljøkrav i kommuner – mangler kompetanse
KONTAKT GREENBUILT
Vi hjelper din virksomhet med essensiell kompetanse i byggenæringen, miljøsertifiseringer og kirurgisk markedsføring.
Kostnadsfri mulighet for produkt-kartoteket: ESG Produktkartotek
Utvidet løsning: Fra kr 15.000,- eks.mva. per år og skreddersydde løsninger tilpasset din virksomhet.
post@greenbuilt.no / +47 47847774.